Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form
מערש להרס: אמנות עיראקית עכשווית
תאריך פתיחה: 17/1/25
תאריך נעילה: 31/5/25
אוצר: גלעד לביאן
בין עבר מפואר להווה אלים, התערוכה 'מערש להרס: אמנות עיראקית עכשווית' מבקשת לבחון את השתקפותה של עיראק באמנות העכשווית, ואת התמודדותם של אמנים עיראקים בימינו עם תחושת האחריות המפעמת בהם לשימור הזהות, התרבות והמורשת הלאומית העיראקית. בתערוכה יוצגו עשרות עבודות מתוך אוסף עודד הלחמי, המשלבות חוויות אישיות ומוטיבים המסמלים את מולדתם בתפארתה, לצד אלו המסמלים את ההווה המדמם.
ההיסטוריה והתרבות של העם העיראקי חוזרות אלפי שנים אחורה בזמן, לימים שבהם הייתה ערש הציוויליזציה של העולם העתיק. בתחום גבולותיה נולד אברם אבינו ובשטחה שכן, לפי הסברה, מגדל בבל. בעיראק התגלו ספריות ולוחות בכתב יתדות הקדום, אפוס גילגמש וחוקי חמורבי, ולאחר גלות בבל היא הייתה מרכז החוכמה היהודי שבו נכתב התלמוד הבבלי. מאוחר יותר, מאות השנים לאחר הופעת האסלאם, הייתה בגדאד מרכז כלכלי, מדעי ואינטלקטואלי. הישגים אלה ואחרים נגדעו במלחמות, באלימות ובחורבן.
מבעד למסכות המוות הצבעוניות, לכריכות הספרים שהוצלו מאש ולתיאוריה הפסטורליים של מי שכונתה 'גן העדן' – עבודותיהם של האומנים המוצגות בתערוכה הן יותר מאמנות גרידא; הן קריאה לשימור הזיכרון הקולקטיבי. הן מבטאות את הקשר העמוק שהם חשים למכורתם ולמורשתם, ונאחזים בה למען עתיד טוב יותר.
עבודותיו של עודד הלחמי, אמן יהודי ישראלי־אמריקאי יליד עיראק (1938), מעניקות רובד נוסף לתערוכה. התרבות היהודית־העיראקית ביצירותיו משולבת עם התרבות המקומית והדתית, של רימון ותמר וסיפורי גילגמש, נח והמבול ועד חורבן האימפריה הגדולה הקדומה של עיראק במגדל בבל.
כמי שנאלץ לעזוב את ארץ הולדתו, הלחמי נוהג לומר, "נראה כי עזבתי את עיראק, אך עיראק מעולם לא עזבה אותי".